Image from Google Jackets

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning / Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg, Torlaug Løkensgard Hoel ; översättning: Sten Andersson.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Original language: Norwegian Publisher: Lund : Studentlitteratur, 2011Manufacturer: Ungern Edition: 2., [rev.] upplDescription: 223 s. ill., tab. 23 cmISBN:
  • 9789144069166
Uniform titles:
  • Skrive for å lære. Svenska
Subject(s): DDC classification:
  • 808.02 22/swe
Other classification:
  • Aefe
  • Eaaca
Contents:
1. Viktiga grundstenar -- 2. Läsa för att skriva -- 3. Skrivprocessen -- 4. Utforskande facklitterärt skrivande -- 5. Facklitterärt skrivande i ett retoriskt perspektiv -- 6. Användning av källor -- 7. Uppsatsskrivande : korta uppsatser -- 8. Den stora uppsatsen: bachelor- och masteruppsatsen -- 9. Studiekamraters respons och skrivargrupper -- 10. Samarbetsskrivande och samförfattarskap
Summary: Detta är en introduktionsbok som visar att skrivandet är ett viktigt redskap för lärande och tankeutveckling. Läsaren introduceras i olika sätt att läsa och föra anteckningar, olika skrivstrategier samt sätt att strukturera en facktext. Här finns också råd om hur man startar skrivar- och responsgrupper, hur skrivarhandledning bör se ut och kriterier för bedömning. Den populära Skriva för att lära kommer här i en andra reviderad upplaga. I boken finns nya kapitel, bland annat om större skrivuppgifter inom utbildningen, och den innehåller konkret hjälp till studenter som önskar skriva texter med hög kvalitet. Boken vänder sig till såväl studenter i högre utbildning som deras lärare och är aktuell för alla som skriver facktexter.

Lfa 2. tr., 2011

1. Viktiga grundstenar -- 2. Läsa för att skriva -- 3. Skrivprocessen -- 4. Utforskande facklitterärt skrivande -- 5. Facklitterärt skrivande i ett retoriskt perspektiv -- 6. Användning av källor -- 7. Uppsatsskrivande : korta uppsatser -- 8. Den stora uppsatsen: bachelor- och masteruppsatsen -- 9. Studiekamraters respons och skrivargrupper -- 10. Samarbetsskrivande och samförfattarskap

Detta är en introduktionsbok som visar att skrivandet är ett viktigt redskap för lärande och tankeutveckling. Läsaren introduceras i olika sätt att läsa och föra anteckningar, olika skrivstrategier samt sätt att strukturera en facktext. Här finns också råd om hur man startar skrivar- och responsgrupper, hur skrivarhandledning bör se ut och kriterier för bedömning. Den populära Skriva för att lära kommer här i en andra reviderad upplaga. I boken finns nya kapitel, bland annat om större skrivuppgifter inom utbildningen, och den innehåller konkret hjälp till studenter som önskar skriva texter med hög kvalitet. Boken vänder sig till såväl studenter i högre utbildning som deras lärare och är aktuell för alla som skriver facktexter.

Li