Image from Google Jackets

Fem kvinnor : den aldrig återgivna historien om Jack the Rippers offer / Hallie Rubenhold, översättning: Nils Sjödén.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Original language: English Publisher: Göteborg : Daidalos, [2020]Manufacturer: Falun : ScandBook AB, 2020Description: 370 sidor, 8 onumrerade planschsidor illustrationer, kartor 22 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789171736031
Uniform titles:
  • The five Svenska
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 364.152320922 23/swe
  • 362.88082 23/swe
Other classification:
  • Oer-e
  • Oepa-e
  • Ls-e
Summary: ”Polly, Annie, Elizabeth, Kate och Mary Jane hade oddsen emot sig redan från dagen de föddes. De inledde livet med en börda av skuld. De föddes inte bara i arbetarklassmiljöer, de föddes som kvinnor.” Det påpekar Hallie Rubenhold i denna bok om de fem kvinnor som gått till historien som Jack the Rippers ”kanoniska” mordoffer i East End i London 1888 – det finns några tänkbara mordoffer till. Men Rubenhold har inte skrivit en bok om själva morden eller om vem Jack the Ripper möjligen kan ha varit. Sådana finns det redan gott om. Hon låter istället dessa fem kvinnor träda fram ur den mytiska Londondimma och de trötta schabloner till vilka de som regel har förvisats. En av dem, Mary Jane Kelly, var prostituerad, svenskfödda Elizabeth Stride kan ha varit det periodvis, men det finns inget som tyder på att de övriga tre sålde sin kroppar. En av de mest seglivade föreställningarna om Jack the Ripper är just att han riktade in sig på prostituerade. Vad de fem kvinnorna däremot hade gemensamt var fattigdomen, alkoholproblemen och bostadslösheten. Med hjälp av de dokument som har bevarats, samtida slumskildringar och modern socialhistorisk forskning tar oss Rubenhold med till en värld där fattiga kvinnor betraktades som en förbrukningsvara och där det sociala skyddsnätet var minimalt. Och vi får, så långt de är möjligt, lära känna de fem mordoffren som de sammansatta och olikartade individer de var. Men deras baneman har för en gångs skull – för att inte säga äntligen – förvisats till marginalen. Hallie Rubenhold är författare och historiker. Hon är född och uppvuxen i USA men är numera bosatt i England. "Fem kvinnor" ("The Five") tilldelades The Baillie Gifford Prize for Non-fiction 2019 och blev 2020 nominerad till The Wolfson History Prize.

”Polly, Annie, Elizabeth, Kate och Mary Jane hade oddsen emot sig redan från dagen de föddes. De inledde livet med en börda av skuld. De föddes inte bara i arbetarklassmiljöer, de föddes som kvinnor.” Det påpekar Hallie Rubenhold i denna bok om de fem kvinnor som gått till historien som Jack the Rippers ”kanoniska” mordoffer i East End i London 1888 – det finns några tänkbara mordoffer till. Men Rubenhold har inte skrivit en bok om själva morden eller om vem Jack the Ripper möjligen kan ha varit. Sådana finns det redan gott om. Hon låter istället dessa fem kvinnor träda fram ur den mytiska Londondimma och de trötta schabloner till vilka de som regel har förvisats. En av dem, Mary Jane Kelly, var prostituerad, svenskfödda Elizabeth Stride kan ha varit det periodvis, men det finns inget som tyder på att de övriga tre sålde sin kroppar. En av de mest seglivade föreställningarna om Jack the Ripper är just att han riktade in sig på prostituerade. Vad de fem kvinnorna däremot hade gemensamt var fattigdomen, alkoholproblemen och bostadslösheten. Med hjälp av de dokument som har bevarats, samtida slumskildringar och modern socialhistorisk forskning tar oss Rubenhold med till en värld där fattiga kvinnor betraktades som en förbrukningsvara och där det sociala skyddsnätet var minimalt. Och vi får, så långt de är möjligt, lära känna de fem mordoffren som de sammansatta och olikartade individer de var. Men deras baneman har för en gångs skull – för att inte säga äntligen – förvisats till marginalen. Hallie Rubenhold är författare och historiker. Hon är född och uppvuxen i USA men är numera bosatt i England. "Fem kvinnor" ("The Five") tilldelades The Baillie Gifford Prize for Non-fiction 2019 och blev 2020 nominerad till The Wolfson History Prize.